Plastics worden in bijna alle producten toegepast. Verreweg het meeste plastic wordt gebruikt voor verpakkingen. Deze verpakkingen zorgen op haar beurt weer voor het meeste plastic afval. In 2019 gebruikte Nederlanders maar liefst 26 miljard plastic voedselverpakkingen, ruim 1.400 verpakkingen per persoon. Deze verpakkingen worden meestal maar één keer gebruikt voor het als afval in de prullenbak belandt. Wat is er nodig om de doelstelling 100% circulair in 2050 ook maar enigszins te halen? Hoe komen we van lineair naar circulair?
We zullen radicaal anders moeten omgaan met onze grondstoffen om deze zo vaak mogelijk te kunnen hergebruiken. Dit vraagt om een circulaire systeemverandering. In verschillende sectoren wordt er al gewerkt en geëxperimenteerd met herbruikbare verpakkingen. Denk aan herbruikbare bekers in de to-go-markt en op kantoren, maar ook voor andere wegwerpproducten moeten we gaan voor re-fill en re-use.
De belangrijkste uitdagingen in het vizier
Hoewel de aard en omvang van producten en ketens variëren, blijkt dat de uitdagingen bij de introductie van herbruikbare verpakkingen vaak overeenkomen. Denk aan retourlogistiek, hygiëne en wie draait op voor welke kosten? Daarom kijken wij vanuit de provincie Zuid-Holland sector-overstijgend naar de grootste kansen voor het versnellen van circulaire retoursystemen voor verpakkingen. In zowel de B2B als de B2C ketens. Van verpakkingen voor de online consumentenmarkt tot jerrycans voor schoonmaakmiddelen en transportverpakkingen in de tuinbouw.
Co-creatie sessie
Bureau ElementalStrategy brengt voor team circulair Zuid-Holland de uitdagingen en kansen in beeld en onderzoekt of er interesse is vanuit de markt voor het opzetten van een vernieuwersnetwerk. Een netwerk voor het uitwisselen van kennis, ervaringen en tools. Een netwerk dat versnelling voor retoursystemen voor herbruikbare verpakkingen teweegbrengt. Maandag 20 november plannen we met belangstellende partijen uit de provincie een eerste ‘co-creatiesessie’ in aanloop naar ’het vernieuwersnetwerk. Wil je meer weten over deze sessie en het onderzoek? Neem dan contact op met Emma Schootstra emma.schootstra@elementalstrategy.com.